Социалният работник и неговото роля за превенция и корекционна дейност



Изследванията, свързани с начини за лечение на пристрастеност към компютърни и видео игри все още са малко на брой. Две от проведените Списание на Софийския Университет за електронно обучение, 2010/2 Докторантска серия 12
изследвания показват, че феноменът е лечим. В единия от случаите при лечение на 12-годишно момче, включващо семейна терапия в домашни условия се докладва, че лечението е успешно (Keeper 1990). В другия случай, отнасящ се до 18-годишен студент, е бил използван когнитивно-поведенчески подход, като резултатите постигнати от терапията показват намаляване на играенето на игри с 90% (Kuczmierczyk et al. 1987).
Грюсер предполага, че когнитивно-поведенческите интервенции, които се фокусират върху развиването на умения за самонаблюдение, са подходящи за лечение на хора, прекаляващи с играене на видео игри (Grusser 2007). Young (2007) провежда едно от първите изследвания, които използват когнитивно-поведенческа терапия за лечение на 114 случая на страдащи от Интернет зависимост. Първоначалните анализи показват, че повечето от лицата са били способни да се справят със своите оплаквания по време на първите 8 сесии и ограничаването на симптомите е продължило през следващите 6 месеца.
Young (1998) отбелязва, че най-голямата трудност в лечението на Интернет зависимите е било да се преодолее тяхното отричане, че подобен проблем съществува при тях. Успешното лечение на патологичното поведение при използването на компютър, видео игри и Интернет изисква екипен подход, при който психолози, училищни педагози, социални работници и семейства са наясно със съществуването на тези нови разстройства и знаят за местата, където могат да намерят помощ и подкрепа за решение на подобни проблеми.
Поради все по зачестилите случаи на зависимост от компютърни игри през последните години в различни държави по света като Китай, Северна Корея, Холандия и САЩ вече съществуват центрове за лечение. Поради малкото клиничен опит и недостатъчните мета-анализи, лечението е в начален етап и включва, както при останалите видове зависимости, комбиниране на психо-фармакология, психотерапия и различни програми. Тези методи за лечение са конструирани така, че да помогнат на зависимите да се справят ефективно със своето състояние, като до голяма степен наподобяват методите за лечение на хора за алкохолна и хазартна зависимост.
 Основната задача при работата на преподователи и психолози с агресивните деца трябва да стане формирането на общност с другите, разкриването на възможностите им да виждат и разбират своите връстници. Главното тук е да се помогне на детето да вижда във връстниците си не врагове или конкуренти, а интересни и пълноценни деца, партньори в диалога и съвместната дейност

Няма коментари: